اداره کل ثبت احوال خراسان جنوبی
کارت ملی هوشمند دروازه ورود به دولت الکترونیک و به عنوان یکی از زیرساختهای دولت الکترونیک مطرح است. ثبت احوال نوین زمینه ساز استقرار دولت الکترونیک
صفحه اول       شماره ملی

باشروع ثبت وقایع حیاتی در ایران ( ازسال 1297 هجری شمسی ) جهت دستیابی به اسناد هویتی در بایگانیهای اسناد سجلی از کلیدی ترکیبی شامل محل صدور شنـاسنـامه ، سال صـدور و شماره شناسنامه استفاده می شد ( که محل صدور خود ترکیبی از اداره محل صدور و حوزه های شهری/ روستایی / ....... می باشد) . افزایش جمعیت و تغییر در تقسیمات کشوری عامل مهمی در تغییر حوزه بندی ادارات ثبت احوال بوده و در مقاطعی کمبود پرسنل مورد نیاز باعث ادغام حوزه ها گردیده است . تغییرمحدوده جغرافیایی حوزه ها در قلمرو یک شهرستان به معنی اعمال یک سری تغییرات منطقی و فیزیکی در چیدن اسناد در بایگانیها شده است . انتزاع ادارات ثبت احوال از یکدیگر دستیابی به اسناد را بسیار مشکل نمود ، و نتیجتا" موجب غیر ممکن شدن ثبت تحولات ( بهنگام سازی وقایع حیاتی ) در اسناد سجلی بسیاری از ادارات ثبت احوال گردیده است . ازطرفی با عنایت به اینکه پرونده های آموزشی ، استخدامی و شغلی ، بیمه وبهداشتی ، نظا می و ا نتظامی و مالیاتی و ........ در نظام هایی که به نوعی با ا نسا نها سروکاردارند با تکیه به مدارک شنا سایی صادر شده از سوی سازمان احوال کشور بوجود آمده و تجربه نشان داده که سازمانها عمدتا" بدلیل اشکال در شناسایی ا فراد در پرونده مختلف قادر به تبادل اطلاعات بین سیستمی نمی باشند . مقدمه ایجاد چنین ارتباط سازمان یافته و منظم بین سازمانها ایجاد سهولت شناسایی افراد در کلیه سیستمها می باشد که سازمان ثبت احوال با انجام مطالعات وسیع از سال 1368 شماره ملی را بعنوان کلید شناسایی ساده و منحصر به فرد جایگزین کلید مرکب قبلی برای متولدین نموده است . این شماره را می توان یکی ازپدیده های سیستم نوین ثبت احوال نام برد که باعث خواهد شد . ارتباط و پیوند اطلاعاتی منسجم و مستحکمی بین سازمانها و افراد بوجود آورد و یک فرد با این شماره در کلیه سیستمها شناخته شود و یا بعبارت دیگر حلقه ارتباطی روشن و قاطعی بین فرد و کلیه اسناد ومدارک در سیستمها می باشد

 


تعداد بازدید این صفحه :13314
تاریخ انتشار صفحه : 1391/10/12

Power by : RAAKCMS